Mobiliteit en Verkeer

Hinder op het spoor door plaatsing Kemelbrug in Denderleeuw

Een reusachtige mobiele kraan heeft vanochtend werken uitgevoerd aan de nieuwe Kemelbrug. Er werden twee gigantische gebogen brugdelen geplaatst, die respectievelijk 88 en 74 ton zwaar zijn. Tijdens deze marathonwerkdag van 26 uur, plaatst Infrabel ook nog dwarsdragers, die de brugliggers met elkaar verbinden, samen met de liggers voor de fietspaden.

Om deze spectaculaire plaatsing in alle veiligheid mogelijk te maken, is de huidige Kemelbrug vanaf gisteravond tot en met maandagmorgen afgesloten voor alle verkeer. De NMBS voorziet een alternatieve busdienst tussen Aalst en Denderleeuw en Denderleeuw en Burst.

Door deze brug wordt het treinverkeer een pak veiliger. De brug wordt ook veiliger voor fietsers en voetgangers aangezien er gescheiden fiets- en voetpaden komen. De totale investering van Infrabel in dit project bedraagt 4,5 miljoen euro. De gemeente Denderleeuw draagt 180.000 euro bij, namelijk voor de aanleg van de fietspaden.

Tegen eind 2016 wordt de oude Kemelbrug afgebroken, en zal de nieuwe brug opengaan. Volgend jaar in mei zullen alle werken afgerond zijn.

(foto: Copyright Infrabel – John Stapels)